Varumärkesplattformen sammanfattar vilka vi är, vad vi står för och hur vi särskiljer oss från andra fackförbund.
Det är av stor betydelse att vi har en gemensam syn på vilka vi är och vad vi erbjuder. För att behålla nuvarande medlemmar och kunna konkurrera om nya är det nödvändigt att skapa trovärdighet och igenkänning av varumärket. Ingenjörerna ska känna igen oss och kunna särskilja oss från andra fackförbund.
För att kunna erbjuda våra medlemmar största möjliga medlemsnytta har vi utformat och konkretiserat värdeord, visioner och förhållningssätt som ska vägleda oss som arbetar på Sveriges Ingenjörer. Det hjälper oss att ”prata med samma röst” när vi kommunicerar med medlemmar och omvärlden.
För att beskriva varumärket Sveriges Ingenjörer använder vi oss av en så kallad varumärkespyramid. Pyramiden byggs alltid nedifrån och upp, vilket innebär att de lägre nivåerna måste vara tillämpade för att de högre ska kunna förverkligas. Varumärkeslöftet i pyramidens topp blir således konsekvensen av alla de undre nivåerna.
Varumärkeslöftet är det vi lovar våra medlemmar. Det består av varumärkets sammantagna beståndsdelar och utgör kärnan i vår verksamhet.
Vårt varumärke ska förknippas med tre värdeord. Dessa tre ord ska beskriva vilken attityd vi har på jobbet och hur vi agerar gentemot varandra, våra medlemmar och andra externa kontakter
Här beskrivs den positiva känslan vi vill att medlemmarna ska förknippa med varumärket.
Vi sammanfattar vårt fokus och nyttan med medlemskapet, främst betonar vi vad ingenjörerna tjänar på att vara medlemmar.
Grunden i vår verksamhet är sammanfattad i denna formulering. Det är en saklig beskrivning av vår verksamhet och hur den skiljer sig från andra fackförbund, det vill säga vårt fokus på ingenjörer.
Vårt varumärkes personlighet är baserad på ingenjörernas egen röst. Vi ska kommunicera med samma tonalitet som ingenjörerna, det vill säga förmedla att vi är kunniga, professionella och har viljan att förbättra och utveckla. Personligheten är nyfiken och signalerar trygghet i sin roll och ödmjuk vetskap om sitt värde.