– I vår undersökning av var ingenjörerna bor och vad de jobbar med före respektive efter pandemin har vi listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare sedan 2019, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.
Postnummer |
Referensort |
Ökning långpendlare |
62 |
Visby/Gotland |
93 procent |
84 |
Sveg/Härjedalen |
92 procent |
79 |
Falun |
82 procent |
33 |
Värnamo |
75 procent |
53 |
Lidköping |
63 procent |
34 |
Ljungby |
61 procent |
56 |
Habo |
59 procent |
95 |
Haparanda |
59 procent |
81 |
Hofors |
59 procent |
80 |
Gävle |
59 procent |
86 |
Timrå |
58 procent |
67 |
Arvika* |
56 procent |
78 |
Borlänge |
51 procent |
*För Arvika bör ökningen tolkas med försiktighet då antalet långpendlande ingenjörer är färre än 20.
– På Gotland och i Härjedalen har antalet långpendlande ingenjörer i det närmaste fördubblats på några få år. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen, säger Johan Kreicbergs.
Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar nu 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.
– Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser. En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger, säger Johan Kreicbergs.
Gemensamt för dessa 13 identifierade ”Teams-trakter” är långpendling till storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg och Malmö–Lund.
Stockholm–Solna |
Göteborg |
Malmö–Lund |
Övrigt |
|
Visby/Gotland |
62% |
|||
Sveg/Härjedalen |
43% |
|||
Falun |
54% |
|||
Värnamo |
42% |
|||
Lidköping |
48% |
|||
Ljungby |
29% |
|||
Habo |
41% |
|||
Haparanda |
59% |
|||
Hofors |
68% |
|||
Gävle |
48% |
|||
Timrå |
62% |
|||
Borlänge |
49% |
*I Arvika rör det sig om så få individer per pendlingsdestination att vi väljer att inte redovisa resultatet i tabellen.
I rapporten Distansarbetsrevolutionen använde Sveriges Ingenjörer anonymiserade uppgifter om postnummer för hem och arbetsplats för 100 000 ingenjörer under 2019 och 2024. Vi har i denna analys endast använt oss av uppgifter för de medlemmar som vi har registrerade både 2019 och 2024. Totalt innebär det att analysen baserar sig på 86 700 individer.
Vi har matchat postnumrens mittpunkter för att ta fram uppskattningar på våra medlemmars avstånd till sina arbetsplatser. Svenska postnummer är femsiffriga och många postnummer framför allt i storstäderna täcker enbart en begränsad geografisk yta. För att kunna analysera flyttningarna och identifiera Sveriges teams-trakter har vi grupperat postnummerområdena på tvåsiffernivå. Därefter har vi matchat dessa tvåsiffriga postnummer till en större ort i postnumrets centrum, vilket är den ort som redovisas i den här analysen.