När väcktes ditt intresse för teknik?
Från en tidig ålder var min stora dröm att bli astronaut. Jag spenderade mycket tid på biblioteket med min mamma och lånade allt jag kunde hitta om rymden. Som barn tror jag att nyfikenheten är naturlig och obegränsad. Teknik associerades ofta med killar, men som barn är man omedveten om sådana uppdelningar.
Under mellanstadiet besökte vi ofta Upptech, vilket alltid var spännande. Tyvärr minskade mitt intresse ju äldre jag blev, och det fanns inte tillräckligt med upptäckarglädje i högstadiet.
Vad valde du att läsa på gymnasiet?
Jag fick ofta höra att natur- och teknikprogrammen var utmanande, vilket avskräckte mig från att söka dem. Så jag valde att läsa ekonomi.
Efter gymnasiet läste jag en översiktskurs i juridik, men insåg att det inte var något för mig. Jag fick nästan en liten livskris, vad ska jag göra nu då?
När min vän som läste till maskiningenjör förklarade matematiska begrepp på ett tydligt sätt insåg jag att teknikämnen kanske kunde vara intressanta igen.
Jag beslutade mig för att söka till tekniskt basår och det gick över förväntan. Det var först när jag började läsa fysik som matematiken verkligen blev intressant för mig.
Min erfarenhet är att man i grundskolan får uppfattningen att teknik- och naturämnena är fyrkantiga och inte kreativa, men det är ju precis tvärtom.
Hur gick det till när du valde till ingenjörsutbildningen?
Efter att ha gått tekniskt basår visste jag att jag ville läsa till ingenjör. Jag var intresserad av klimatfrågor och hållbarhet, och jag ville fortsätta med matematik och fysik. När jag läste fysik blev jag särskilt fascinerad av ellära. Att läsa till energiingenjör kändes helt rätt för mig och väckte ett starkt engagemang. Jag såg möjligheten att bli en del av en spännande bransch med fokus på hållbarhet.
Hur ser du på ditt val i dag?
Jag är på ett sätt glad att det varit en krokig resa och inte bara raka spåret. När man är i nian känns det som om gymnasievalet kommer att forma resten av ens liv. Men det är inte fallet; det finns alltid möjlighet att ändra riktning och följa sina passioner.
Vad skulle du vilja säga till en niondeklassare som i dag funderar på att läsa teknik eller natur med tanken att kanske bli ingenjör?
Jag skulle uppmana dem att våga prova något nytt och följa sina egna önskemål och intressen. Ju yngre man är desto lättare är det att våga.
Många studievägledare och lärare säger att natur och teknik är svårt. Och vem vill säga emot vuxna i skolan?
Mitt råd är att inte låta fördomar som ”teknik är ju så svårt” begränsa ens möjligheter, eftersom jag själv har upptäckt att teknik- och naturvetenskapliga ämnen är både kreativa och stimulerande.
Ålder: 26 år
Bor: Stockholm
Utbildning
Ekonomiprogrammet med juridisk inritning
Ingenjör i hållbar Energi, Högskolan i Halmstad
Arbete
Projektör hos Nacka Energi, där hon planerar utbyggnaden av elnätet i kommunen, som följer av mångmiljardsatsningen på tunnelbana till Nacka.