Flera andra länder med goda möjligheter att bygga havsbaserad vindkraft har reformerat sina processer för tillståndsgivning. Men Sverige står kvar och stampar. Förbundet skriver om ny rapport på SvD Debatt.
Klicka här för att läsa debattartikeln på SvD.se
Havs- och vattenmyndigheten i dagarna över en utredning om hur man kan underlätta för havsbaserad vindkraft. Det är välkommet men det är mycket som behöver komma på plats för att det ska snurra till havs.
Den nya regeringen vill se investeringar i kärnkraft. Gott så, för vi behöver mer planerbar fossilfri energi. Men för att täcka de ökade behov av el som behövs till 2030 räcker det inte med snabbspår för kärnkraft. Havsbaserad vindkraft har stor potential och går relativt fort att få på plats, men tillstånden möter motstånd.
Industrin står mitt i en nödvändig omställning med stora teknikskiften. Omställningen inom batteriutveckling och gruv- och stålindustrin skapar nya jobb och minskat klimatavtryck. Samtidigt är verksamheterna elintensiva och för att de inte ska tappa fart måste den fossilfria elproduktionen öka rejält.
förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer
Havsbaserad vindkraft bjuder stora möjligheter och kan bli en viktig del av den framtida elförsörjningen. Om den får chansen. I Danmark är detta redan verklighet och havsbaserad vindkraft står för 9,2 terawattimmar vilket är en fjärdedel av Danmarks totala elproduktion. Det kan jämföras med Sverige där havsbaserad vindkraft står för en bråkdel med de 0,7 terawattimmar som producerades 2021.
En aktuell pusselbit i detta är kostnaderna för att ansluta till transmissionsnätet. Exakt hur mycket staten ska stå för kan diskuteras men konkurrensneutralitet med Tyskland och Danmark är viktigt. Svenska kraftnät fick tidigare uppdraget att bygga sex anslutningspunkter till havsbaserad vindkraft. Detta beräknas kosta 30–42 miljarder kronor samt ge 40 terawattimmar havsbaserad elproduktion per år. Det är ungefär vad Svenska kraftnät räknar med att elproduktionen behöver öka med till 2030. Investeringen i anslutningar kan ställas i relation till de 55 miljarder ur Svenska kraftnäts kassa som regeringen betalar ut i kontantstöd för höga elpriser. Men som vi visar i vår nya rapport räcker det inte med att subventionera byggnationer av anslutningspunkter. Den stora bromsklossen är tillståndsprocesserna.
Problemen med dagens tillståndsprocess är flera. Ett av de större är det decentraliserade tillvägagångssättet där ansvaret delas mellan olika myndigheter, med oklara gränser och avsaknad av struktur för hur ansökningarna ska hanteras. Därtill kan flera intresserade exploatörer söka tillstånd för samma område med påföljande kostnader, men där endast en får bygga. Kriterier för urval av vem som ska få bygga saknas också. Dessutom kan Försvarsmakten stoppa projekten i ett sent skede där mycket tid och pengar redan lagts. Det saknas också tidsgränser för hur lång tid en beredning av en ansökan får ta. Kommuner som upplåter kuststräcka får i nuläget ingen kompensation, vilket även är fallet för vindkraft på land. Sammantaget leder detta till att det inte beviljas några tillstånd och därför inte byggs någon havsbaserad vindkraft alls i Sverige.
Det räcker med att lyfta blicken över Öresund för att hitta lösningar. Danmark har en centraliserad modell där en myndighet, Havsplanesekretariatet, har totalansvar för tillståndsgivning. Försvaret finns med tidigt i processen och är med och pekar ut lämpliga områden som sedan fördelas i en auktion. Det ger en snabb tillståndshantering där den som vinner auktionen får exklusiv rätt att börja bygga. Kommuninvånarna kan få kompensation på olika sätt, till exempel genom möjligheten att bli delägare i vindkraftverken och ta del av vinsterna med den gröna omställningen. Genom att de ersätts för värdeförluster som uppstår genom anläggningarna nära dem, byggs också en positiv attityd till att bygga vindkraft på deras bakgård eller efter deras kust. Det finns också ett långsiktigt perspektiv med satsningar på forskning kring lagring av vindenergi på så kallade energiöar.
Ett tydligt exempel på skillnaderna mellan Sverige och Danmark är Kriegers Flak som är ett gränsområde till havs mellan länderna. Tiden från ansökan till färdigställande av en vindkraftpark förväntas vara 17 år kortare i Danmark.
Potentialen i den danska delen av Nordsjön beräknas till 35 gigawatt installerad effekt fram till 2050. Sverige har samma utgångsläge men det går i dagsläget inte att utnyttja möjligheterna när tillståndsprocessen ser ut som den gör.
Det som behöver göras är:
När vi frågar våra studerandemedlemmar varför de vill bli ingenjörer svarar många att de vill bidra till klimatomställning och teknikledarskap. Företagen är redo, men utan lösningar på tillståndskrånglet riskerar Sverige att bli blåst på energi, lägre elpriser, klimatomställning och en stor mängd nya jobb. Det är hög tid att reformera tillståndsprocessen för havsbaserad vindkraft enligt dansk modell.
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer