Inom Sveriges Ingenjörers nätverk för kvinnor träffas ingenjörer över hela landet för att utbyta erfarenheter, inspireras och knyta kontakter.
Syftet att bli aktiv i, eller starta ett nätverk för kvinnor, varierar från person till person, men en gemensam nämnare är ofta att vilja komma i kontakt med andra kvinnor som arbetar i en mansdominerad bransch. Här delar några av Sveriges Ingenjörers aktiva nätverksdeltagare med sig av sin syn, sina erfarenheter och tips
Genom att engagera sig i nätverket Atalanta har Lili Hansson fått en ökad gemenskap med andra kvinnliga ingenjörer. Det finns mycket styrka att hämta i andra kvinnors erfarenheter av arbetslivet.
Lili är en av de nyare medlemmarna i nätverket Atalanta, som hon sökte sig till genom Sveriges Ingenjörer för att komma i kontakt med andra ingenjörskvinnor i Göteborg. Lili arbetar idag på Volvo GTT Powertrain med CFD-beräkning på kylvätskan i cylinderhuvud för förbättrad kylprestanda.
– Jag mötte ofta attityder kring att kvinnor inte borde hålla på med maskinteknik under utbildningen och sökte mig till Atalanta för att kunna träffa andra som varit i samma situation, säger Lili.
I Volvokoncernen finns ett internt nätverk för kvinnliga ingenjörer där Lili också är aktiv. Nätverkandet i Atalanta får en annan inriktning och blir mer avslappnat då deltagarna inte är kollegor med varandra. Lili tycker att det är skönt att vara med som privatperson och ser variationen i nätverket som en av de största fördelarna.
Jag har fått många nya förebilder genom Atalanta, det är kvinnor i olika åldrar med mer erfarenhet av arbetslivet än jag. Det känns som att de redan har gjort allt.
Nätverket Atalanta
På Atalantas träffar brukar ett tjugotal av de totalt 45 medlemmarna dyka upp, för att tillsammans genomföra en aktivitet med efterföljande fika. Aktiviteterna är inspirerande och lärorika och kan vara allt ifrån föreläsningar till stadsvandringar. Dock är det nästan alltid den avslutande stunden med fika och snack som blir den stora behållningen för Lili.
- När jag kommer hem efter en träff känns det alltid som att det viktigaste hände när vi satt ner tillsammans och tjötade. Det slår mig ofta att vi vill så olika saker, det som är drömmen för mig finns inte på kartan för de andra. Det gör Atalanta till en härlig grupp med många perspektiv, avslutar Lili.
Det finns idag många sätt för nätverk att samordna sina aktiviteter och kommunicera mellan träffarna. En tumme upp, en "like" på LinkedIn räcker för Johanna Myde i nätverket Järnkontakt, som samlar kvinnliga ingenjörer inom järnvägsbranschen.
Nätverket Järnkontakt har funnits sedan 2011 och har medlemmar i både Stockholm och Västerås. För att underlätta samordningen av aktiviteterna i Järnkontakt har nätverket skapat en grupp på LinkedIn.
Var aktiv eller lämna plats
Medlemskap i Sveriges Ingenjörer är ett av kriterierna för att vara med i Järnkontakt. Just nu har nätverket 36 medlemmar och ingen som står i kö för att gå med, men tanken är att om en medlem inte dykt upp på tre träffar ställs frågan om hon vill fortsätta vara med eller ge plats åt någon som köar.
– Detta system har inte alltid funkat i praktiken. Jag tror det beror på att vi har roterat värdskapet och varit på olika medlemmars företag som presenterat sin verksamhet, och då har denna "uppropslista" som skapats för att kontrollera närvaro, glömts bort, säger Johanna
Datum för träffar annonseras terminsvis via dessa "diskussioner". Vi försöker också variera veckodagarna så alla har möjlighet att komma.
Nätverket Järnkontakt
LinkedIn-gruppen används mest för att annonsera möten och ta reda på hur många som kan närvara. När det är dags för en ny träff läggs information ut som en diskussionstråd i gruppen ca 2 veckor innan av administratörerna. För att anmäla sitt deltagande trycker man på "like", gilla, som är lika med utlovad närvaro. I Järnkontakts grupp kan man gilla och anmäla närvaro fram tills mötet börjar.
– Datum för träffar annonseras terminsvis via dessa "diskussioner". Vi försöker också variera veckodagarna så alla har möjlighet att komma, avslutar Johanna.