Du har som chef ett stort ansvar när det gäller dina medarbetares hälsa och för att skapa en hälsofrämjande arbetsmiljö.
På den här sidan finns grundläggande information om det ansvar du som chef har för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Du kan alltid kontakta Sveriges Ingenjörer för stöd i ledarrollen.
Uppmuntra dina medarbetare att bry sig om varandra på arbetsplatsen. De ska känna att det är helt accepterat att tala om sin situation. Ta tag i och försök lösa problem när de uppstår.
Som chef bör du sända tydliga signaler. Om du talar om att det är viktigt med balans i livet men samtidigt alltid är den som är först på kontoret och går hem sist så är du inte trovärdig.
Även om arbetsmiljön är bra kan någon naturligtvis drabbas av ohälsa till följd av stress. Då är det viktigt att få igång en tidig och bra rehabilitering. Håll kontakten, förmedla att du vill och kan hjälpa den som är sjuk. För den som är sjukskriven är det viktigt att veta att hon/han är saknad och välkommen tillbaka.
Det finns många små tecken som du kan vara observant på hos dina medarbetare:
Du är alltid välkommen att kontakta oss på Sveriges Ingenjörer med frågor om hur du som chef kan förebygga stress och ohälsa. Inom förbundet finns gedigen kunskap inom området.