En av Sveriges Ingenjörers viktigaste uppgifter är att lägga grunden för ett tryggt och bra arbetsliv genom att förhandla fram kollektivavtal. Avtalen reglerar frågor rörande exempelvis arbetsvillkor, föräldraledighet och tjänstepension.
Svensk arbetsrätt regleras i flera nivåer: arbetsrättslagstiftning, centrala kollektivavtal och lokala kollektivavtal. Om det inte finns kollektivavtal på en arbetsplats gäller lagstiftningen och de policys som finns där. Finns det kollektivavtal har de stor inverkan på anställningsvillkoren. Med eller utan kollektivavtal så har du som anställd dessutom rätt till ett anställningsavtal.
Arbetsrätt är lagar som styr förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Lagarna ger en grundläggande nivå av skydd. Det handlar om rätt till ledighet, semester och en säker arbetsmiljö.
Om du jobbar för en arbetsgivare med kollektivavtal, kan du vara säker på att du får bra och säkra arbetsvillkor. Kollektivavtalet är bindande för arbetsgivaren. Enligt lagen om medbestämmande måste arbetsgivare förhandla med facket inför stora förändringar på arbetsplatsen, som vid omorganisation och anställningsvillkor. Förhandlingarna sker med förtroendevalda som känner till arbetsplatsen. Centrala kollektivavtal gäller branschvis och förhandlas regelbundet i så kallade avtalsrörelser.
Detta kan kollektivavtalet omfatta:
Hitta kollektivavtalen för olika branscher här
Läs hur avtalen förhandlas fram i avtalsrörelsen
På din arbetsplats kan det finnas lokala kollektivavtal som ger dig bättre arbetsvillkor än de centrala avtalen. Det kan handla om friskvård, kompetensutveckling eller flextid. För att veta vad som gäller för dig, kontakta dina förtroendevalda.
Ditt anställningsavtal omfattar de överenskommelser du och din arbetsgivare har gjort för exempelvis befattning, anställningsform, lön, övertidsersättning och eventuella förmåner utöver kollektivavtalet. Saknar din arbetsplats kollektivavtal måste ditt anställningsavtal omfatta allt som ingår i ett kollektivavtal för att du ska få likvärdiga villkor.
Skulle du vilja att det fanns kollektivavtal på din arbetsplats, läs mer mer här
En arbetsgivare som inte har kollektivavtal har vanligtvis en personalpolicy där aktuella arbetsvillkor och förmåner (till exempel tjänstepension) regleras. Arbetsgivaren kan då ensidigt och när som helst kan bestämma sig för att ändra i policyn utan att förhandla med er som är anställda.
Om du vill vara säker på att dina arbetsvillkor och förmåner (till exempel tjänstepension) är bindande för arbetsgivaren (som inte har kollektivavtal) gör du bäst i att se till att de skrivs in i ditt anställningsavtal.
Skulle du vilja att det fanns kollektivavtal på din arbetsplats, läs mer mer här