En arbetsgivare som satsar på en god arbetsmiljö och därmed på sin personal vinner mycket. Minskad sjukfrånvaro, högre intäkter och ökad goodwill är bara några exempel. Du som är förtroendevald har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet.
Arbetsmiljörelaterade frågor kan bli aktuella i samband med exempelvis omorganisationer, arbetsbrist, konflikter, sjukskrivningar eller hög arbetsbelastning. Din fackliga roll handlar om att ha dialog med medlemmarna och att ta tillvara deras intressen. Du kan framföra synpunkter i förhandlingar och andra sammanhang som du är med i.
Vid behov kan du också själv påkalla förhandling om arbetsmiljöfrågor med stöd av medbestämmandelagen (MBL). Genom att lyfta arbetsmiljöfrågor är du med och säkerställer att arbetsgivaren uppfyller sitt ansvar enligt arbetsmiljölagens krav. Du kan ställa frågor om hur arbetsgivaren har tänkt, om de sett över arbetsmiljörisker och vilka rutiner som finns. Du kan även komma med egna åtgärdsförslag.
Exempel på vad du kan göra:
Som skyddsombud och fackligt förtroendevald har man lite olika samarbetsytor, forum och verktyg och ofta kan man hjälpas åt att driva frågor. Eftersom skyddsombudet har fler möjligheter att agera är det viktigt att ni har kontakt och arbetar tillsammans.
Arbetsgivaren har ett omfattande ansvar för arbetsmiljön och ska systematiskt planera, leda och driva verksamheten med en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren ska utreda arbetsskador, analysera arbetsmiljörisker och vidta åtgärder. Dessutom ska arbetsgivaren upprätta handlingsplaner och dokumentation, och är ansvarig för rehabilitering.
Ofta är arbetsmiljöuppgiften delegerad till personalansvariga chefer. Som förtroendevald bör du ta reda på vem/vilka som har arbetsmiljöuppgifter och se till att alla anställda känner till det. Sveriges Ingenjörer kan stötta medlemmar som är chefer med rådgivning och utbildning i arbetsmiljöfrågor.
Den grundläggande föreskriften om hur arbetsgivaren ska ta ansvar för arbetsmiljön är SAM, systematiskt arbetsmiljöarbete.
Logga in och läs mer om systematiskt arbetsmiljöarbete
På alla arbetsplatser med fler än fem anställda ska det finnas ett skyddsombud/arbetsmiljöombud. Har arbetsplatsen fler än 50 anställda ska det finnas en skyddskommitté.
Regionala skyddsombud arbetar främst med att aktivera och underlätta samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare på arbetsplatser där det saknas kollektivavtal. Läs mer om deras uppdrag och hur du som förtroendevald kan få stöd.
Den 1 januari 2025 träder en ny regelstruktur för arbetsmiljöföreskrifterna i kraft. Syftet är bland annat att ge bättre överblick av hur föreskrifterna hänger ihop, göra det tydligare vilka föreskrifter som gäller för vem, öka enhetligheten och göra föreskrifterna lättare att förstå. Eftersom de digitaliserats blir det också lättare att söka i dem.
Den nya regelstrukturen innebär att de 2 300 paragraferna i nuvarande 67 föreskriftshäften sorterats in i 15 nya föreskriftshäften. Innehållet i reglerna är dock i princip detsamma, och skyddet för arbetstagare ändras inte. Förändringen innebär inte att skydds- och kravnivån har förändrats.
Ett viktigt undantag är föreskrifterna som riktar sig till byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Där har Arbetsmiljöverket tagit fram nya regler och infört nya krav som förtydligar ansvar och uppgifter, framför allt i de tidiga skedena av byggprocessen.
Arbetsmiljöverket har skapat en paragrafnyckel som hjälper dig att se var en paragraf från en föreskrift som gäller fram till 1 januari 2025 har placerats in i en av de 15 nya föreskrifterna och vilket paragrafnummer den har fått nu kan du använda paragrafnyckeln. Med hjälp av den kan du söka på varje paragraf.
Mer information om den nya regelstrukturen hittar du hos Arbetsmiljöverket. Där finns filmer, presentationer och vanliga frågor och svar.
Prevent förmedlar kunskaper som hjälper arbetsgivare att förbättra arbetsmiljön.
Det gränslösa arbetslivet. Behöver du hitta en struktur i ett flexibelt arbetsliv ger Balansguiden dig stöd.
Ta reda på hur ni trivs. OSA-enkäten hjälper till med att undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
IT-stress. Digitala verktyg kan stressa. För att förebygga negativ belastning, ta hjälp av IT-stressguiden.
Hjälp i form av tips och checklistor – både för dig som ska köpa in eller utveckla nya IT-system och för dig som har befintliga IT-system som du vill utveckla och förbättra.
Kontorsförändring. Kontoret ska få ny funktion. Vad är bäst för dig? Verktyget Forma kontoret ger er förutsättningar att välja det alternativ på kontorslösning som passar er bäst.
Det kan finnas situationer där du blir hotat på jobbet. Här finns information om vad du och din arbetsplats ska göra när du blir hotad.
Vi mår alla bättre av att ha en bra dialog. Hur får ni till bättre möten? Ta hjälp av verktyget Bättre möten.
Öka kvaliteten i företagets arbetsmiljöarbete. Tipsa din arbetsgivare att använda IA-systemet.
Afaförsäkring - Arbetslivsforskning
För att minska antal arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro finns här forskning som du kan ta del av.