Pressinbjudan - 2015-10-12

Välkommen till Idélandet Sverige i Umeå

Ingenjörer är problemlösare, kvalificerade att lösa olika samhällsutmaningar. I Västerbotten ska Sveriges Ingenjörer fokusera på hållbara städer och glesbygdsmedicin. Välkommen till Idélandet Sverige i Umeå den 15 oktober!

Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Syftet är att lyfta fram teknikens och ingenjörernas förmåga att bidra till regional utveckling, samtidigt som gemensamma samhällsutmaningar hanteras.

Vi presenterar förslag på helt nya lösningar framtagna i en innovationsprocess som vi kallar Tänktank. Tänktankarna ska stimulera till bred diskussion om hur nya idéer ska få genomslag i företag och i samhället.

I Västerbotten är Tänktankens uppdrag att finna lösningar som gör våra städer hållbarare och attraktivare. Det andra spåret handlar om att söka tekniska lösningar för bättre vård i glesbygd.

Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer för bland andra:

• Lena Gustafsson, rektor Umeå universitet

• Margareta Rönngren, kommunalråd (S) Umeå

• Robert Winroth, innovationslandstingsråd (MP)

• Nicklas Sandström, landstingsråd (M)

Tid: Torsdag 15 oktober kl 15:30-17:00, följs av mingel

Plats: Filmsal Tystnad, Väven, Storgatan 46 A, Umeå

OBS! Möjlighet för press att möta ingenjörerna som deltagit i Tänktanken ges kl 15.00-15.30. Kontakta först Simon Lefvert, pressansvarig, på tel 070-745 66 67.

Kontaktpersoner:
Simon Lefvert, pressansvarig, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se
Peter Kjällkvist, kommunikatör Tänktanken, 070-947 12 72 peter.kjallkvist@sverigesingenjorer.se