Pressinbjudan - 2015-11-23

Välkommen till Idélandet Sverige i Skåne

Ingenjörer är problemlösare som kan lösa utmaningar som samhället står inför. I Skåne ska Sveriges Ingenjörer fokusera på snabbt växande städer i flyktinginvandringens spår, stigande vattennivåer i ett förändrat klimat och nydanande belysning som gynnar människan. Välkommen till Idélandet Sverige i Malmö på torsdag, den 26 november!

Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Syftet är att lyfta fram teknikens och ingenjörernas förmåga att bidra till regional utveckling. Sveriges Ingenjörer presenterar förslag framtagna i en innovativ process som vi kallar Tänktank, där våra medlemmar under två dagar får ta fram nya lösningar på samhällsutmaningar.

I Skåne är Tänktankens uppdrag att finna lösningar inom tre områden.

1) Vilka förändringar måste ske i städer när befolkningen snabbt växer i flyktinginvandringens spår? Här behandlas både bostäder och infrastuktur.

2) Hur vi möter det ökade hotet från vattennivåhöjningar, kusterosion och översvämningar till följd av klimatförändringarna?

3) Hur vi ska utveckla ljussättningen i staden för att få positiva effekter på människor?

Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer inför en panel, som består av:

• Mats Ekstrand, ordförande Innovation Skåne

• Pia Kinhult, strategisk rådgivare ESS

• Ola Möller kommunalråd Helsingborg

• Philip Stankovski, vd Auranest

• Pernilla Ström, småföretagare och styrelseproffs

Tid: Torsdag 26 november kl 16:00-17:30, följs av mingel

Plats: Sankt Gertrud konferens, Östergatan 7B i Malmö.

OBS! Möjlighet för press att möta ingenjörerna som deltagit i Tänktanken ges kl 15:00-15:30.

Simon Lefvert, pressansvarig, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se