Pressinbjudan - 2016-03-07

Välkommen till Idélandet Sverige i Örebro

I Örebro ska ingenjörer och regionala beslutsfattare diskutera lösningar på samhällsproblem. Samhällsproblem som traditionellt kanske hanteras av andra yrkesgrupper, men där teknisk kreativitet och lite nytänkande kan visa sig avgörande

Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Vi sätter ihop teknisk innovation och regional nytta i en process som vi kallar Tänktank.

I Örebro är Tänktankens uppdrag att finna lösningar som gör kollektivtrafik effektivare i en växande stadsmiljö. Det andra spåret handlar om att söka tekniska lösningar för miljömässigt hållbarare livsmedel.

Tänktanken ska stimulera till bred diskussion om hur nya idéer ska få genomslag i företag och i samhället. Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer inför en panel, bestående av:

• Tony Ring, tidigare rallyförare, nu moderat kommunalråd i Karlskoga
  • Marie Louise Forsberg Fransson, regionråd
  • Jens Schollin, rektor Örebro universitet
  • Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen

Tid: Torsdag 10 mars kl 16:00-17:30, följs av mingel
Plats: Conventum, Olof Palmes gata 1, Örebro

Vill du ha kontakt med någon av ingenjörerna i Tänktanken, kontakta pressansvarig nedan.

Mer information om Idélandet Sverige finns här

Kontaktpersoner:
Peter Kjällkvist, pressansvarig, 070-847 12 72 peter.kjallkvist@sverigesingenjorer.se
Simon Lefvert, projektledare, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se