Pressinbjudan - 2015-09-07

Välkommen till Idélandet Sverige i Linköping

Om du skulle försöka uppfinna något som kan förhindra fallskador, hur skulle du gå tillväga? Skulle du hämta inspiration från riddarrustningar, rullatorer, uppblåsbara cykelhjälmar, katters fallteknik eller något helt annat? Välkommen till Idélandet Sverige i Linköping 10 september.

Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Syftet är att lyfta fram teknikens och ingenjörernas förmåga att bidra till regional utveckling, samtidigt som gemensamma samhällsutmaningar hanteras.

Vi presenterar förslag på helt nya lösningar framtagna i en process som vi kallar Tänktank. I Östergötland är Tänktankens uppdrag att finna lösningar som minskar antalet fallskador och som underlättar för beställare när de upphandlar innovationer.

Tänktanken ska stimulera till bred diskussion om hur nya idéer ska få genomslag i företag och i samhället. Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer inför en panel, bestående av:

• Helen Dannetun, rektor Linköpings universitet
  • Dan Jangblad, vice vd Saab
  • Anita Jernberger, regionråd (FP) Region Östergötland
  • Peter Larsson, ansvarig för näringslivsutveckling Region Östergötland

Tid: 10 september kl 16:00-17:30, följs av mingel
Plats: creActive Mjärdevi, Teknikringen 7, Linköping

OBS! Möjlighet för press att möta ingenjörerna som deltagit i Tänktanken ges kl 15.00-15.30.

Kontaktpersoner:
Simon Lefvert, pressansvarig,