Pressinbjudan - 2015-11-02

Välkommen till Idélandet Sverige i Jönköping

Ingenjörer är problemlösare, väl lämpade att lösa olika samhällsutmaningar. I Jönköping fokuserar vi på hållbara städer och tekniska lösningar för bättre vård. Välkommen till Idélandet Sverige i Jönköping på torsdag, den 5 november.

Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Syftet är att lyfta fram teknikens och ingenjörernas förmåga att bidra till regional utveckling, samtidigt som gemensamma samhällsutmaningar hanteras. Vi presenterar förslag på helt nya lösningar framtagna i en process som vi kallar Tänktank.

I Jönköping är Tänktankens uppdrag dels att finna lösningar som gör våra städer hållbarare och attraktivare, dels att söka tekniska lösningar för bättre vård. Tänktanken ska stimulera till bred diskussion om hur nya idéer ska få genomslag i företag och i samhället.

Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer inför en panel, bestående av:

• Johan Hallendorff, utvecklingsdirektör Husqvarna Group

• Joakim Brobäck. operativ chef Jönköpings Universitet

• Hans Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Värnamo

• Ulrica Geeraedts, regional utvecklingsdirektör Region Jönköpings Län

• Håkan Jansson, ordförande Region Jönköpings Län

• Göran Henriks, chef Qulturum (del av Region Jönköpings län)

Tid: Torsdag 5 november kl 16:00-17:30, följs av mingel

Plats: Kulturhuset Spira, Kulturgatan 3, Jönköping

OBS! Möjlighet för press att möta ingenjörerna som deltagit i Tänktanken ges kl 15:00-15:30.

Kontaktpersoner:
Simon Lefvert, pressansvarig, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se
Peter Kjällkvist, kommunikatör Tänktanken, 070-847 12 72 peter.kjallkvist@sverigesingenjorer.se