PRESSMEDDELANDE - 2016-11-15

Ulrika Lindstrand ny ordförande för Sveriges Ingenjörer

Ulrika Lindstrand, ingenjör på läkemedelsbolaget McNeil i Helsingborg, valdes på tisdagen enhälligt till ny förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer. Förbundet får samtidigt två nya vice ordföranden, och fyra nya ledamöter valdes in i styrelsen.

Ulrika Lindstrand

– Jag vill fortsätta arbetet vi har påbörjat med att modernisera förbundet, säger Ulrika Lindstrand som efterträder Ulf Bengtsson på posten som ordförande för Sveriges Ingenjörer.

– Vi ska naturligtvis bevaka våra medlemmars intressen, både fackliga och inom deras profession, men även utbildnings- och näringslivsfrågor. Ofta är det ingenjörerna som står för kunskap, innovation och ledarskap i företag, och det är de sakerna som ska driva Sverige framåt.

Ulrika Lindstrand är 43 år och har suttit i Sveriges Ingenjörers styrelse sedan 2010, de senaste fyra åren som 1:e vice ordförande. Hon tog civilingenjörsexamen i kemiteknik på Chalmers 1998 och har bland annat varit pyrotekniker och tävlingsdansare innan hon började i läkemedelsbranschen, där hon nu är valideringsledare på McNeil i Helsingborg.

Ladda ner bilden på Ulrika Lindstrand, foto: Pernilla Pettersson

Den sammanlagt 15 personer (fem kvinnor och tio män) starka förbundsstyrelsen valdes på tisdagen, då Sveriges Ingenjörer avslutade sitt årliga fullmäktigemöte på Djurö utanför Stockholm. Här är hela listan:

Presidium
Förbundsordförande Ulrika Lindstrand, McNeil AB i Helsingborg