Pressmeddelande - 2016-10-03

Sveriges Ingenjörers ordförande slutar efter 14 år

Efter 14 år på posten som Sveriges Ingenjörers förbundsordförande lämnar Ulf Bengtsson ordförandeklubban vidare. Han ställer inte upp för omval. Hans efterträdare kommer att väljas på förbundets fullmäktige den 15 november.

2002 valdes Ulf Bengtsson till ordförande för dåvarande Civilingenjörsförbundet, CF. Han har sedan dess varit med och utvecklat Sveriges största akademikerförbund och lett sammanslagningen av CF och Ingenjörsförbundet till det nya förbundet Sveriges Ingenjörer, som bildades 1 januari 2007. Det är landets enda renodlade fackförbund för ingenjörer och har nu 144 000 medlemmar.

– Efter 14 år kan det vara dags att lämna över till någon annan. Det har varit slitsamt men roligt, jag är bland annat väldigt nöjd med att ha bidragit till att våra förtroendevalda ingenjörer fått en allt större roll. Nu ser jag fram emot att få tid över till annat som också engagerar mig, säger Ulf Bengtsson.

Att Ulf Bengtsson nu offentliggör att han inte ställer upp för omval som förbundsordförande innebär att han snart kan återgå till vardagen som utvecklingsingenjör på Sony Mobile i Lund, där han också är lokal klubbordförande för Sveriges Ingenjörer. Där har han under tiden som förbundsordförande även arbetat halvtid.

– Det ska också bli roligt att få mer tid att ägna sig åt att vara nybliven morfar, säger Ulf Bengtsson.

Ny förbundsordförande efter Ulf Bengtsson kommer att väljas på Sveriges Ingenjörers fullmäktigemöte 13-15 november på Djurönäset utanför Stockholm.

Ulf Bengtsson, avgående förbundsordförande, 070-555 75 79