Pressmeddelande - 2016-09-20

Prisad påbyggnad gör lastbilar flexibla

Den unge Upplands-ingenjören Danny Nygård får Wimanska priset på 50 000 kronor av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen.

Danny Nygård (foto: Sam Nikola)För att få flexibilitet, spara resurser och miljö är det bra om samma lastbilar kan användas för flera olika ändamål. Danny Nygård har tagit fram en påbyggnad på en viss sorts lastbil som gör det möjligt att kunna använda lastbilen både för att dra en trailer och för att ha ett flak på.

Hans examensarbete ”Konstruktion av gränssnitt mellan dumperkorg och hjälpram med vändskiva” utfördes på högskoleingenjörsprogrammet för maskinteknik på Uppsala universitet i Uppsala. Det gjordes i samarbete med Zetterbergs Industri AB i Östervåla, som nu tillverkar den nya påbyggnaden.

Danny Nygård är född 1989 i Ockelbo men har bott större delen av sitt liv utanför Tobo, norr om Uppsala. Innan han utbildade sig till högskoleingenjör körde han skogsmaskiner. Nu arbetar han vidare med lastbilspåbyggnader på Zetterbergs.
Nedladdningsbar bild på Danny Nygård (Foto: Sam Nikola)

Wimanska priset delas ut vid Polhemsfesten i Stockholm den 15 november, då Sveriges Ingenjörer även delar ut det stora Polhemspriset 2016.

Högskoleingenjörsutbildningen omfattar 180 högskolepoäng vilket motsvarar tre års studier och är en yrkesexamen på grundnivå. Som högskoleingenjör arbetar man med olika former av tekniskt utvecklings- och konstruktionsarbete, ofta i nära samarbete med civilingenjörer och andra yrkesgrupper.

Danny Nygård, 076-114 30 37, danny.nygard@zetterbergs.se
Josefin Utas, sekreterare i Wimanska priskommittén, 070-945 80 53