Pressmeddelande från Facken inom industrin - 2016-10-28

Facken inom industrins avtalskrav: 2,8 procent i löneökning

Löneökningar på 2,8 procent som ska säkra reala löneökningar, fortsatt utbyggnad av systemen för arbetstidsförkortning och delpension/flexpension. Det är Facken inom industrins krav i den kommande avtalsrörelsen.

Löner

Facken inom industrin kräver 2,8 procent i löneökning i den kommande avtalsrörelsen. Det är ett krav som är anpassat till de ekonomiska förutsättningarna. Det är en nivå som inte äventyrar konkurrenskraften och är väl förenlig med Riksbankens inflationsmål.

Minsta/lägsta löneökning ska uppgå till 460 kronor per månad i löneavtal inom industrin som har sådana regler. I de fall avtalen innehåller bestämmelser om lägstalöner/minimilöner ska dessa höjas i syfte att säkerställa värdet av lägsta löner/minimilöner i relation till utgående lön. Fasta ersättningar ska höjas med minst 2,8 procent.

Arbetstidsförkortning- deltidspension/flexpension

En ytterligare avsättning ska göras till systemen för arbetstidsförkortning- deltidspension/flexpension.

Avtalsperiod

Utgångspunkten för avtalskraven är ett ettårigt avtal.

Facken inom industrin är ett samarbetsorgan för GS, IF Metall, Livs, Sveriges Ingenjörer och Unionen.
Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS
Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall