Pressmeddelande från Almega, Unionen och Sveriges Ingenjörer - 2016-11-11

Ny överenskommelse mellan Almega, Unionen och Sveriges Ingenjörer

Almega, Sveriges Ingenjörer och Unionen har idag ingått en principöverenskommelse om bland annat flexpension och andra frågor om avtalsutveckling på både kort och lång sikt. Syftet är att undvika en konflikt och istället ägna kraft åt att utveckla framtida avtal.

Principöverenskommelsen består av åtta delar. Alla delar är ännu ej färdigförhandlade och det är först när parterna är överens om samtliga delar som formella avtalsvisa förhandlingar kan ta vid. Vi tar nu ett första steg genom att berätta om innehållet i principöverenskommelsen och den fortsatta processen framåt.

Paketet innehåller åtta delar:

1. Förslag till avtal om Flexpension i Tjänsteföretag
  2. Förslag till avtal om möjlighet att gå ned i tid vid slutet på arbetslivet
  3. Gemensamt projekt för att utveckla framtidens kollektivavtal
  4. Arbetsgrupp för att ta fram enhetlig reglering av anställningsformer
  5. Arbetsgrupp om enhetlig reglering av beredskap
  6. Förslag till avtal om avräkning vid uttag av semester vid sammanfallande intjänande- och semesterår
  7. Arbetsgrupp för att se över och ensa avtalens förhandlingsordningar
  8. Arbetsgrupp för Framtagande av en gemensam vägledning (guideline) för upprättande av avtalsturlistor vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist

– Detta är en milstolpe som är ett resultat av det engagemang som medlemmar, förtroendevalda och medlemsföretag visat sedan i våras. Det är också utfallet av att vi nu är överens om att lösa flexpensionsfrågan och utveckla kollektivavtalen utifrån behoven hos både anställda och företag, säger Martin Linder, förbundsordförande Unionen.

– Vi tre har tagit initiativ till att lösa en laddad fråga mitt emellan två avtalsrörelser. Om vi går i mål med detta har vi löst flera frågor som under lång tid sett svårlösliga ut, men det förutsätter att hela paketet blir bra både för tjänsteföretagen och för de anställda. Då kan vi koncentrera oss på ett långsiktigt utvecklingsarbete så att våra gemensamma kollektivavtal blir så attraktiva som möjligt för tjänsteföretagen i framtiden, säger Anna-Karin Hatt, vd Almega.

– Överenskommelsen är ett viktigt vägval för oss alla tre. Vi kommer nu att arbeta vidare tillsammans med återstående frågor. Vi tror på den svenska modellens förmåga att reglera villkoren på arbetsmarknaden i avtal framför lag och att lösa frågor mellan parterna. Vi ser mycket positivt på att villkoren för våra medlemmar i tjänstesektorn nu förbättras. säger Sveriges Ingenjörers ordförande Ulf Bengtsson.

Bakgrund
Flexpension har under en längre tid varit en konfliktfråga mellan Unionen, Sveriges Ingenjörer och Almega. Unionen och Sveriges Ingenjörer har hänvisat till att flexpension redan införts på en stor del av den privata arbetsmarknaden, och krävt att samma system även ska införas i de avtal som gäller för företag som är medlemmar i Almegas förbund. Förbunden inom Almega har å andra sidan hänvisat till att tjänsteföretagen har speciella förutsättningar vilket kräver en mer individuell utformning för att passa tjänsteföretagen.

Om parterna inte kan träffa överenskommelser på samtliga avtalsområden faller principöverenskommelsen och de överenskommelser som träffats, om inte parterna har enats om annat.

Processen framåt
De fyra arbetsgrupper arbetar nu intensivt med respektive område och ska vara klara den 15 december 2016. Därefter ska parterna ta ställning till helheten.

Avsikten är att hela paketet ska kunna antas på samtliga avtalsområden genom bindande kollektivavtal mellan förbund inom Almega och Unionen samt Sveriges Ingenjörer och andra Akademikerförbund före avtalsrörelsen 2017.

Presskontakt:
Unionen                                    Jennie Zetterström, 0709-18 81 98
Sveriges Ingenjörer                  Lasse Årling, 070-329 80 08
Almega                                     Ingrid Hedenvind Brask, 070-400 35 09