Pressmeddelande - 2016-12-08

Nu behöver Ericsson arbetsro för utveckling

– Ericsson behöver precis som den svenska skolan – arbetsro. Då kan resultaten vändas och framtiden mötas med tillförsikt. Det säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer, med anledning av Ericssons besked i dag om att 1 600 anställda kommer att lämna företaget genom frivilliga avgångar vid årsskiftet.

– Det är bra att Ericsson också har använt sig av metoden stimulerad frivillighet i stället för drastiska varsel som i fallen Borås och Kumla. Det vi nu ser är resultatet av ett fruktbart samarbete mellan företagsledningen och Sveriges Ingenjörers förtroendevalda.

– Men nu är det nog, framhåller Ulrika Lindstrand. Nu krävs gemensamma tag för att öka företagets attraktionskraft för såväl kvarvarande som nya medarbetare som behövs för att kunna förverkliga den nya utvecklingsstrategin.

– Ericsson är en viktig motor inom svenskt näringsliv. Det kan inte nog understrykas. Dess position kan stärkas genom utvecklad samverkan med universitet och högskola och hela det svenska innovationssystemet. Vi förutsätter att regeringen återkommer med förslag om detta, säger Ulrika Lindstrand.

Ulrika Lindstrand, förbundsordförande, 070-850 88 72