PRESSMEDDELANDE - 2016-11-15

Kärleksfull bilbältesveteran får Polhemspriset

Kärleken till hustrun fick honom att redan på 1950-talet utveckla bilbälten, grunda Autoliv och rädda miljontals liv. Lennart Lindblad, 86 år och fortfarande aktiv, fick på tisdagen det prestigefulla Polhemspriset av Sveriges Ingenjörer för sin livslånga gärning att öka säkerheten i fordon.

Press release in English

Bilismen växte under många decennier fram utan särskilt säkerhetstänkande. Säkerhetsbälten fanns inte på kartan, och när de väl kom hade de stora brister. Lennart Lindblad insåg att detta var ett område med stor potential för förbättringar för att minska mänskligt lidande.

”Resan från den första tillverkningen i villan i Vårgårda till dagens globala företag saknar motstycke i modern svensk industrihistoria”, framhåller juryn i sin prismotivering.

Lennart Lindblad har utvecklat och förfinat bilbälten, och då inte minst trepunktsbältet, som sedan blivit standardutrustning. Det började som kärlekshandling till hans nyblivna hustru Birgit.

– Vi skulle ut på en bilresa när det inträffade en allvarlig trafikolycka i närheten och jag kände att jag måste hitta något som gjorde att hon satt mer säkert i bilen. När jag såg en annons om ett säkerhetsbälte som kunde eftermonteras beställde jag det direkt. När det kom insåg jag att kvaliteten var så usel och att det inte skulle hjälpa det minsta om vi krockade. Då började jag fundera på om jag kunde göra ett eget.

Ett annat exempel på hans uppfinningsrikedom är en mekanism för att motverka whiplashskador och som monterats i ryggstöd i mängder av bilar.

Lennart Lindblad

Lennart Lindblad, foto: Per Westergård

Sammantaget har Lennart Lindblad ett par hundra patent, främst inom fordonssäkerhet men också andra områden. Tillsammans med brodern Stig grundade han 1953 Autoservice AB som sedermera blev Autoliv. Idag är koncernen ett globalt ledande säkerhetsföretag vars produkter räddar tusentals liv varje år.

Nu har Lennart Lindblad tilldelats Polhemspriset, Sveriges äldsta och finaste teknikpris, för sin livslånga gärning att öka säkerheten i fordon. Priset, en guldmedalj och 250 000 kronor, delades ut av Sveriges Ingenjörer vid den stora Polhemsfesten i Stockholm på tisdagskvällen.

Lennart Lindblad är 86 år, bor i Vårgårda och fortfarande igång med att utveckla säkerhetsteknik, just nu ett system för automatiskt spänning av lastbilars spännband.

Snabbfakta Polhemspriset

Instiftat 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Utöver äran består priset av Polhemsmedaljen i guld plus 250 000 kronor.

Utdelas av Sveriges Ingenjörer för teknisk innovation på hög nivå eller genialisk lösning av ett tekniskt problem. Ska vara uthålligt miljövänlig.

Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Ove Fernö för rökavvänjningsmedlet Nicorette (1987), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009), Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013), John Elvesjö och Mårten Skogö för Tobii Eyetracker som låter ögonen styra datorn (2015).

Lennart Lindblad, årets Polhemspristagare, 0322-62 08 46
Johan Sittenfeld, sekreterare Polhemspriskommittén, 070-653 82 05