Pressmeddelande från Facken inom industri - 2016-11-25

Ja till avtalsplattform från Facken inom industrin

Samtliga fem förbund i Facken inom industrin, däribland Sveriges Ingenjörer, har i dag gemensamt beslutat att anta det förslag till avtalspolitisk plattform som presenterades den 28 oktober.

Förbundens förhandlingsdelegationer arbetar nu fram branschspecifika krav och den 21 december kommer de fullständiga avtalskraven att överlämnas till arbetsgivarna.
Enligt Industriavtalet kommer sedan förhandlingarna att föras med inriktning på att de ska vara slutförda senast den 31 mars 2017.

GS, Linda Tillybs, 072-560 72 40
IF Metall, Carin Wallenthin, 070-338 39 01
Livs, Ingrid Persson, 070-638 61 10
Sveriges Ingenjörer, Lasse Årling, 070-329 80 08
Unionen, Jennie Zetterström, 070-918 81 98

Facken inom industrin är ett samarbetsorgan för GS, IF Metall, Livs, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

Nya avtal inom IT och telekom

2017-04-27

Sveriges Ingenjörer har tillsammans med Jusek och Civilekonomerna tecknat avtal med Almega för både IT- och telekomsektorn. Avtalen är på 36 månader med ett avtalsvärde om 6,5 procent, vilket är i linje med det märke som parterna inom industrin etablerat.

Vilken kultur väljer vi att bidra till?

2017-04-26

Sveriges Ingenjörers ordförande reagerar på kvinnors berättelser om en jobbkultur präglad av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Sveriges Innovationsriksdag

2017-04-24

Den 25 och 26 april samlas aktörer som jobbar med innovationsstöd för att diskutera hur vi skapar sysselsättning, smartare städer och stärker Sveriges konkurrenskraft.

Nu marscherar vi mot faktaresistens och falska nyheter

2017-04-22

DEBATT I dag går hundratusentals människor i mer än 500 städer runt om i världen ut på gatorna för att visa sitt stöd för vetenskapen i manifestationen March for Science. Vi har ett ansvar att se till att faktabaserad kunskap ligger till grund för utvecklingen av vårt samhälle, skriver Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand med flera företrädare för bland annat vetenskapliga organisationer, företag och universitet.

Ny modell får småföretag att växa

2017-04-21

Hur kan småföretag växa och utvecklas för att skapa nya jobb? Ett effektivt sätt är att anställa en ingenjör. Det visar pilotprojektet ”Den första ingenjören” som efter två år nu fortsätter i Jönköpings-regionen. Projektet har bland annat resulterat i en ny arbetsmodell som också ska spridas över hela landet.