Pressmeddelande från Facken inom industrin - 2016-03-31

Facken inom industrin säger ja till nytt avtal på 2,2 procent

Samtliga fem förbund i Facken inom industrin har i dag gemensamt svarat ja till Opos slutliga hemställan i industriförhandlingarna. Avtalet är ettårigt och har ett avtalsvärde på 2,2 procent, inklusive en fortsatt utbyggnad av deltidspension/flexpension. Dessutom har parterna träffat överenskommelser om ökat fokus på jämställdhet, likabehandling och arbetsmiljö.

De nya kollektivavtalen är bra. De ger medlemmarna fortsatta reallöneökningar och ligger på en nivå som kan normera på svensk arbetsmarknad och samtidigt gynna Sveriges konkurrenskraft.

Avtalet innebär löneökningar på 2 procent. Därutöver ger avtalet en ytterligare avsättning till deltidspension/flexpension på 0,2 procent. Därmed är en fortsatt utbyggnad av den viktiga deltidspensionen/flexpensionen garanterad.

Dessutom har Facken inom industrin kommit överens med arbetsgivarna om att gemensamt arbeta för att förbättra jämställdheten och likabehandlingen på arbetsplatserna liksom att förstärka arbetsmiljöarbetet.

De nya avtalen gäller 1 april 2016–31 mars 2017. Totalt berörs ungefär 600 000 löntagare.

Förbunden i Facken inom industri                          Presskontakt
Per-Olof Sjöö, ordförande GS                                Anette Niska Andersson, 0702–26 97 49
Anders Ferbe, ordförande IF Metall                       Carin Wallenthin, 0703–38 39 01
Hans-Olof Nilsson, ordförande Livs                        Ingrid Persson, 0706–38 61 10