Pressmeddelande - 2016-04-14

”Almega kastar grus i maskineriet”

Arbetsgivarorganisationen Almega har lämnat in en fredpliktsinvändning gällande Sveriges Ingenjörers och Unionens varsel om stridsåtgärder, som är planerade att träda i kraft måndag 18 april om inte avtal träffats innan dess. Därmed kan startpunkten för Sveriges Ingenjörers strejk skjutas upp.

– Vi tolkar Almegas fredspliktsinvändning som att de försöker kasta grus i maskineriet. Vi betraktar invändningen som felaktig, säger Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius.

Sveriges Ingenjörers och Unionens jurister kommer under fredagen lämna in ett yttrande om fredspliktinvändningen till Arbetsdomstolen (AD), som kommer att hantera ärendet skyndsamt. Stridsåtgärderna kan inte bryta ut förrän AD har avgjort frågan.

– Almegas senaste tilltag lär elda på våra medlemmar ytterligare, säger Camilla Frankelius.

Under tiden pågår medlingen mellan Sveriges Ingenjörer och Almega som tidigare.

Camilla Frankelius, förhandlingschef, 070-328 15 49