Jönköpings-Posten, debatt - 2016-06-04

Jönköping måste handla innovativt

DEBATT Sverige Ingenjörers turné Idélandet Sverige har nu kommit halvvägs. I Jönköping riktades fokus mot transport och attraktiva fossilfria städer. De olika beslutsfattarna har fått en inblick i hur innovationsupphandling kan gå till, skriver Sveriges Ingenjörers distriktordförande Lars Ljungberg samhällpolitiska direktören Peter Larsson.

Sedan hösten 2015 har Sveriges Ingenjörer varit ute på en turné kallad Idélandet Sverige. Syftet är att lyfta fram den innovationsförmåga som finns bland ingenjörer i hela landet och hur detta kan användas för att stärka varje regions konkurrenskraft.

Idélandet har nu kommit halvvägs och hittills har resan gått till Jönköping, Umeå, Linköping, Malmö, Örebro, Halmstad, Södertälje och Sundsvall.

I Jönköping fick Idélandet och de deltagande ingenjörerna möjlighet att diskutera innovation med bland annat Hans Göran Johansson, KSO Värnamo. Han menade att om man inte ständigt är med ute och lyssnar av, utan enbart driver proceser hemma så hamnar man på efterkälken.

Något som tidigt framkommit är att offentlig sektor behöver blir mycket bättre på att upphandla innovationer.

Enkelt uttryckt är innovationsupphandling hur man beställer det som inte finns, en funktion snarare än en produkt. På varje ort har såväl politiker som tjänstemän varit självkritiska och menat att de behöver bli bättre på innovationsupphandling.

I dag är det jurister och ekonomer som sätter gränser för offentlig upphandling. Det hela går lagligt till och man håller sig inom de ekonomiska ramarna.

En sak som emellertid tappas bort är den tekniska expertisen och därför ser vi ett behov av att involvera ingenjörer i upphandlingsprocesser i mycket högre grad än vad som sker idag.

Inför varje stopp med Idélandet har medarbetare från Sveriges Ingenjörer varit i kontakt med regionala och lokala aktörer inom politik, näringsliv och högskola för att hitta intressanta regionala utmaningar. Det kan vara något som man redan är framstående i men vill bli ännu bättre, eller ett problem som man vill komma tillrätta med.

I Jönköping riktades fokus mot transport och attraktiva fossilfria städer. Utmaningarna behandlades sedan i grupper av ingenjörer och ingenjörsstudenter från regionen och i realiteten har de olika beslutsfattarna fått en inblick i hur innovationsupphandling kan gå till. Bland innovationerna som presenterades kan nämnas en nygammal idé om en linbana som skulle gå från Torsvik och via Jönköping C till Huskvarna.

Ingenjörsgrupperna har på varje ort siktat efter att komma med helt nya tankar och tekniska lösningar på samhällsproblem.

Deras idéer skulle kunna utvecklas vidare till en tjänst eller produkt och i bästa fall kan ett nytt företag bildas.

I Halland presenterades en lätt exoskelettärm som ska kunna hjälpa funktionshindrade och äldre att greppa och bära till exempel matkassar, för att på så sätt stärka personens självständighet och minska behovet av hjälp. I Södertälje ville en grupp effektivisera sopsortering. Genom att allt skräp avskiljs i en maskin försedd med sensorer och en artificiell intelligens som dessutom blir skickligare och skickligare efterhand, slipper du sortera själv.

Eller vad sägs om att med hjälp av stamcellsodling kunna få fram en algfärg, eller en planka som genom fotosyntes kan verka luftförbättrande i hemmet, eller till och med fungerar som energikälla?

Det finns mängder av kompetens och kreativitet i vårt avlånga land men offentligheten måste bli bättre på att beställa lösningar.

Fler kommuner, regioner och landsting behöver tänka innovationsupphandling och sätta tekniskt kunnig personal till att göra kravspecifikationer. För det är i allra högsta grad så att som man frågar får man svar.

Lars Ljungberg, distriktsordförande Jönköping Sveriges Ingenjörer
Peter Larsson, samhällspolitisk direktör Sveriges Ingenjörer

Senaste nyheterna

Ökade reallöner hotar inte svensk industri

2017-02-16

DEBATT Låt oss vara tydliga, facken inom industrins lönekrav är väl avvägda. De syftar till att vi som anställda ska få vår del av den växande kakan. Det skriver regionala företrädare för facken inom industrin, däribland Sveriges Ingenjörer.

Smidigare arbetskraftsinvandring helt nödvändig

2017-02-16

Långa handläggningstider och tröghet hos myndigheterna är de största utmaningarna för arbetskraftsinvandringen enligt Sveriges Ingenjörer. Varje månad hanterar förbundet flera hundra ansökningsärenden.

Se sändningen av Miljödagen 2017

2017-02-15

Tisdagen den 14 februari arrangerade Sveriges Ingenjörer den årliga stora Miljödagen. Årets samtal fokuserade, under ledning av Mattias Goldmann (vd på Fores), på människans påverkan på klimatet – ingenjörernas utmaning.

Svensk industri måste attrahera

2017-02-14

DEBATT Ska Östergötlands industriföretag locka till sig de mest kompetenta medarbetarna behöver sektorns attraktivitet stärkas, inte försvagas. Det räcker inte att förlita sig på sin nuvarande position, det handlar om att generera nya lösningar och utveckla befintliga, skriver Sveriges Ingenjörer.

Parterna måste ta ansvar när socialförsäkringarna brister

2017-02-13

DEBATT Positivt att Teknikarbetsgivarna delar fackförbundens inställning om ett jämställt arbetsliv, men arbetsgivarna måste också ta sitt ansvar när socialförsäkringssystemet brister i vab. Det framhåller Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulrika Lindstrand och Unionens Martin Linder.